İNDİRİMLİ ORANA TABİ İŞLEMLER NEDENİYLE İNDİRİLEMEYEN KDV’NİN İADESİ VERGİ HATASI KAPSAMINDA İNCELENMELİDİR
Danıştay 4’üncü
Dairesi, E.2006/4956 ve K.2007/2034 sayılı kararı ile indirimli orana tabi
işlemler nedeniyle indirilemeyen katma değer vergisinin iadesi istemiyle
yapılan düzeltme ve şikâyet başvurusunun, vergi hatası kapsamında incelenmesi
gerektiğine hükmetmiştir.
Vergi Mahkemesi,
indirimli orana tabi mal ve hizmet teslimi nedeniyle iade edilmesi gereken 2000
yılına ait katma değer vergisinin 2001 Haziran dönemi beyannamesi ile talep
edilmesi gerektiği ileri sürülerek düzeltme ve şikâyet başvurusunun reddine
dair idari işlemin iptali ile katma değer vergisinin iadesi istemiyle davacı
tarafından açılmış olan davayı, davacının iddiasının Vergi Usul Kanunu’nda
sayılan vergilendirme hataları kapsamına girmediği ve idari işlemin mevzuata
uygun olduğu gerekçesiyle reddetmiştir.
Davacının temyiz
istemi üzerine, Danıştay 4’üncü Dairesi’nin 22.6.2006 günlü ve E:2006/54,
K:2006/1387 sayılı kararı ile; 213 sayılı Vergi Usul Kanunu’nun 122’nci
maddesinde, mükelleflerin, vergi muamelelerindeki hataların düzeltilmesini
vergi dairesinden isteyebilecekleri, 124’üncü maddesinde de, Vergi
Mahkemelerinde dava açma süresi geçtikten sonra yaptıkları düzeltme talepleri
reddolunanların şikâyet yolu ile Maliye Bakanlığına müracaat edebileceklerinin
açıklandığı, maddeler uyarınca düzeltilmesi vergi dairelerinden istenebilecek
vergi hatasının ise, aynı Kanun’un 116’ncı maddesinde, vergiye müteallik
hesaplarda veya vergilendirmede yapılan hatalar yüzünden haksız yere fazla veya
eksik vergi istenmesi veya alınması olduğu 117’nci ve 118’nci maddelerinde de,
hesap hataları ile vergilendirme hatalarının neler olduğunun gösterildiği, 3065
sayılı Katma Değer Vergisi Kanunu’nun 4369 sayılı Kanun’la değişik 29’uncu
maddesinin 2’nci fıkrası ile 28’inci madde uyarınca Bakanlar Kurulu tarafından
vergi nispeti indirilen teslim ve hizmetlerle ilgili olup, yılı içerisinde
indirilemeyen ve tutarı Bakanlar kurulunca tespit edilecek sınırı aşan verginin
Maliye Bakanlığının belirleyeceği usul ve esaslara göre iade edileceğinin
belirtildiği, Bakanlar Kurulunca, 2001/2185 sayılı Kararı ile 2000 yılında
indirimli orana tabi işlemlere ilişkin olarak yüklenilen ve indirim yoluyla
telafi edilemeyen vergilerin 2 milyar lirayı aşan kısmın iade edileceğinin
belirtildiği, Katma Değer Vergisi Kanunu’nun 29’uncu maddesinin 2’nci
fıkrasıyla Maliye Bakanlığına tanınan yetki uyarınca yayımlanan 74, 76 ve 82
Seri No’lu Katma Değer Vergisi Genel Tebliğlerinde gerekli düzenlemelerin
yapıldığı, 82 seri No’lu Katma Değer Vergisi Genel Tebliği ile de; 2000 yılı
için belirlenen miktarı geçen verginin iadesine ilişkin hesaplamalarını Mart
2001 dönemi beyannamesinde tamamlayamayanların Nisan, Mayıs ve Haziran 2001
dönemi beyannameleri ile iade talep edebileceklerinin açıklandığı, Bakanlar
Kurulunun vergi koyma, değiştirme veya kaldırma yetkisinin olmadığı, sadece
Anayasa ve Kanunlarla tanınmış bulunan yetki çerçevesinde oranları belirleme
yetkisinin bulunduğu, diğer taraftan idare, kanun hükmünün uygulanması
sırasında ortaya çıkabilecek sorun ve uyuşmazlıkları önlemek amacıyla bir
düzenleme yapma yetkisine sahip ise de, bu yetkisini vergi kanunlarında
belirlenen sınırları aşmadan kullanmak zorunda olduğu, bu nedenle Bakanlar
Kurulunca vergi kanunlarında yer alan bir hükmün değiştirilmesi, kaldırılması
veya vergi konusunda yeni bir hüküm konulması Anayasa’ya ve vergi mevzuatına
aykırılık teşkil ettiği, bu durumda, Katma Değer Vergisi Kanunu’nun 29’uncu
maddesinin 2’inci fıkrasıyla getirilen indirimli orana tabi işlemler konusunda,
iade edilecek verginin sınırı konusunda Bakanlar Kuruluna, iadenin usul ve
esaslarını belirlemek hususunda Maliye Bakanlığı’na olmak üzere iki farklı yetki
tanındığı, konuyla ilgili tebliğlerde ise de; indirimli orana tabi işlemler
nedeniyle yüklenilen ve iadesi gereken katma değer vergisinin öngörülen
sürelerde iade talep edilmesi gerektiği, ancak bu sürelerden sonra iade
taleplerinin kabul edilmeyeceği yönünde bir açıklamaya yer verilmediği,
Tebliğle getirilen ve iade talebinin 2001/Haziran dönem beyannamesi ile talep
edilmesi gerektiği yolundaki düzenlemenin hukuka aykırı ve Kanunla verilen iade
hakkını engelleyici nitelikte olduğu, olayda; davacı tarafından süresinde
verilen 2000 yılı Ocak ila Aralık dönemlerine ait katma değer vergisi
beyannamelerinde yüklenilen ve indirimle giderilemeyen 7.983.053.208 lira katma
değer vergisinin iadesi için yeminli mali müşavir tarafından düzenlenen yeminli
mali müşavir tasdik raporu ekinde verilen ilgili dönemlere ilişkin katma değer
vergisi düzeltme beyannameleriyle iade talebinde bulunulduğu, idarece Tebliğde
öngörülen sürede iade talebinde bulunmadığından söz edilerek düzeltme ve
şikâyet yoluyla yapılan başvurunun reddine ilişkin işlemin, yukarıda belirtilen
Kanun hükümleri uyarınca, vergi hatası kapsamında değerlendirilmesi gerektiği
sonucuna ulaşıldığından hareketle uyuşmazlığın Vergi Usul Kanunu’nun 117 ve
118’inci madde kapsamında incelenemeyeceği gerekçesiyle davayı reddeden mahkeme
kararında hukuka uyarlık görülmediği gerekçesiyle Mahkeme kararı bozulmuştur.
Davalı İdare’nin, karar
düzeltme istemi Danıştay ilgili Dairesi tarafından reddedilmiştir.
İndir